Laster inn...
Dataene viser hvor mye energi og hva slags energi som brukes i Norge. Dataene hentes fra Statistisk sentralbyrås tabell: 11561 Energibalansen.
Dataene inkluderer energibruk innenlands og forbruk av energi i energiproduserende sektor, som i hovedsak er energi som brukes til utvinning av olje og gass på norsk kontinentalsokkel. Energiprodukter som blir brukt som råstoff teller ikke med. Dette omfatter i hovedsak petroleumsprodukter i framstilling av kjemiske råvarer og naturgass brukt i metanolproduksjon.
En del kull, koks og trekull blir brukt som reduksjonsmiddel i produksjon av blant annet metaller og kjemiske råvarer. Dette forbruket er inkludert i SSBs energibalanse, i tråd med FNs veiledning for energi-statistikk, og energi brukt som reduksjonsmiddel er derfor også med i oversikten over energibruk her på tilnull.no.
Tallene i SSBs statistikk viser energiinnholdet i energiproduktene. Vanligvis er det en del energitap ved bruk av en del energiprodukter - slik som fossilt drivstoff. Det betyr at når fossil energibruk erstattes med fornybar, for eksempel når bensin erstattes av strøm i en bil, går den totale energibruken ned. I veitransport bruker vi i dag totalt 37 terawattimer (TWh) energi. Dette inkluderer all energibruk som bensin, diesel, biodrivstoff og strøm. Hvis hele veitransporten elektrifiseres, trenger vi kun 24 TWh energi, viser en analyse fra Miljødirektoratet.
Siste oppdatering: Statistikk over energibruk for 2023 ble publisert 14. juni 2024.
Hva regnes som fornybar energibruk?
Hvor mye fornybar energi trengs for å erstatte kull, olje og gass?
I 2023 ble det brukt 133 terawattimer (TWh) fossil energi i Norge. Men vi trenger ikke 133 TWh fornybar energi for å erstatte alt dette. Årsaken er at i mange tilfeller kan fossil energi erstattes av elektrisitet som er mer energieffektivt i bruk. Et eksempel er i transportsektoren. En bensin- eller dieselbil bruker normalt 0,5–0,8 liter drivstoff per mil. Dette tilsvarer 5–7 kWh. En elbil, derimot, bruker rundt 2 kWh per mil. I bensin- og dieselbiler forsvinner rett og slett en god del av energien som varme – i stedet for å drive bilen fremover.
Hvor mye fornybar energi som trengs for å erstatte all fossil energibruk, er vanskelig å si presist. Det avhenger av flere forhold.
Både Statnett og Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) publiserer jevnlig analyser av hvordan kraftmarkedet kan komme til å utvikle seg på lang sikt.
I 2022 publiserte også Miljødirektoratet en rapport der de så på hvor strøm som trengs i transportsektoren om utslippene her skal kuttes til null.
Les gjerne mer om behovet for mer fornybar energi og forventing til hvordan forbruket vil utvikle seg her:
Langsiktig kraftmarkedsanalyse, NVE
Langsiktig markedsanalyse, Statnett
Kraftbehov til transport: Nullutslippsscenarier til 2050, Miljødirektoratet
Oversikt over oppdateringene vi venter for SSB.
Hver gang vi mottar eller henter nye data fra våre kilder loggføres det her. Vi prøver også å si noe kort om hva det påvirker.